نه ورزشگاه‌ها، نه تیم‌ها و نه سیستم‌های VAR؛ برای آغاز لیگ‌برتر هیچ چیز آماده نیست جز یک تاریخ که سازمان لیگ‌ با دست‌ودلبازی روی کاغذ نوشته است

بازی پر گل ۴ بر ۳ سرخ‌پوشان| برتری پرسپولیس برابر استقلال خوزستان

همشهری آنلاین- سازمان لیگ فدراسیون فوتبال اعلام کرده فصل جدید لیگ برتر ایران از روز پنجشنبه ۲۵مردادماه آغاز می‌شود اما به سختی می‌توان این خبر و این تاریخ اعلام‌شده را جدی گرفت. تیم‌های لیگ برتر هنوز تمرینات خودشان را آغاز نکرده‌اند و مسائل سخت‌افزاری از قبیل ورزشگاه‌ها و تجهیزات کمک‌داور ویدیویی که قول آن برای فصل جدید داده شده هم هنوز فراهم نشده است. به این ترتیب بسیار بعید به نظر می‌رسد که سازمان لیگ بتواند مسابقات را طبق تاریخ اعلام‌شده برگزار کند، هر چند فصل آینده به لحاظ تعدد بازی‌های مقدماتی جام جهانی برای تیم ملی و همچنین رقابت‌های لیگ نخبگان آسیا برای ۳نماینده ایران آن‌قدر فصل شلوغ و پرترافیکی هست که اگر هرچه زودتر آغاز نشود مسئولان سازمان لیگ برای به پایان رساندن آن به مشکلات فراوانی برخورد خواهند کرد.

از VAR چه خبر؟

مهم‌ترین و بزرگ‌ترین معضل فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای آغاز فصل جدید مساله کمک‌داور ویدیویی است که گفته شده از شروع این فصل قطعا به بازی‌های لیگ برتر ایران اضافه خواهد شد. طی تعامل‌هایی که بین وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال انجام شد، مسئولان امر با قاطعیت اعلام کردند که تا شروع فصل جدید تجهیزات کمک‌داور ویدیویی به تعداد لازم برای ورزشگاه‌های میزبان لیگ برتر خریداری خواهد شد. اما این اتفاق هنوز رخ نداده و لیگ برتر ایران راه درازی تا مسلح شدن به VAR دارد. اگر سازمان لیگ بخواهد لیگ را از ۲۵مرداد بدون این تجهیزات آغاز کند با انتقادات فراوانی روبه‌رو خواهد شد و اگر قرار به فراهم شدن تجهیزات تا آن روز باشد، تلاش و اراده‌ای مثال‌زدنی مورد نیاز است که تابه‌حال از مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مشاهده نکرده‌ایم.

حتی استقلال و پرسپولیس هم ورزشگاه ندارند!

در حالی پیرامون مجهز شدن ورزشگاه‌ها به VAR صحبت می‌کنیم که حتی خود ورزشگاه‌ها هم در برخی از شهرها هنوز برای برپایی بازی‌های لیگ آماده نیستند. سازمان لیگ اعلام کرده باشگاه‌هایی که معایب و نواقص ورزشگاه اختصاصی خود را برطرف نکرده باشند می‌بایست در ورزشگاه دوم‌شان که مورد تایید سازمان لیگ قرار گرفته به مصاف حریفانشان بروند. جالب اینکه پرسپولیس و استقلال هم از جمله تیم‌هایی هستند که مشکل ورزشگاه اختصاصی دارند. پیش‌تر اعلام شده بود ورزشگاه آزادی به‌خاطر شدت گرفتن تعمیراتش تا نیم‌فصل نمی‌تواند میزبان مسابقات باشد و بازی‌های قرمز و آبی در ورزشگاه تختی برگزار می‌شود. اما این ورزشگاه هم هنوز آماده میزبانی از مسابقات نیست و باید دید تا شروع رقابت‌ها آماده خواهد شد یا خیر. وضعیت ورزشگاه‌هایی که قرار است رقابت‌ها را میزبانی کنند از جمله مشکلاتی است که می‌تواند مانع برگزار شدن بازی‌ها در تاریخ اعلام شده باشد.

نصف تیم‌ها در خواب تابستانی

کاملا مشخص است که تیم‌های لیگ برتر تاریخ اعلام‌شده توسط سازمان لیگ را جدی نگرفته‌اند چون هیچ یک از آنها وارد مراحل جدی آماده‌سازی نشده‌اند و برخی حتی مراحل شوخی داستان را هم آغاز نکرده‌اند! درست است که تیم‌های لیگ برتر ایران در سال‌های گذشته هم خیلی به استانداردهای جهانی برای فصل‌های بدنسازی و آماده‌سازی تاکتیکی پایبند نبودند اما لااقل یک حداقل‌هایی را رعایت می‌کردند و در فاصله یک ماه تا شروع لیگ همه آنها مشغول تمرین بودند. اما امروز در حالی که فقط ۳۵روز تا تاریخ اعلام‌شده باقی مانده فقط یک تیم تمریناتش را آغاز کرده و ۳تیم اصلا سرمربی ندارند! استقلال تنها تیمی است که تمریناتش را استارت زده، تراکتور تازه ۲روز قبل صاحب سرمربی شده و سایر تیم‌ها هم درگیر نقل‌وانتقالات نیمه‌کاره در کادر بازیکن‌ها هستند. تقریبا هیچ تیمی اسکواد خودش را نمی‌شناسد و چند تیم مربیانی خارجی دارند که تازه از خارج آمده‌اند و شناختی از بازیکنان ندارند. تیم‌های هوادار، شمس‌آذر و گل‌گهر هم اساسا سرمربی ندارند و از هر چهت راحت هستند! به نظر شما با این تیم‌ها می‌توان از ۳۵روز دیگر لیگ برتر برگزار کرد؟

آماده تعویق باشیم؟

سازمان لیگ سابقه زیادی در اعلام تاریخ آغاز مسابقات و به تعویق انداختن چندباره آن دارد. علاقه‌مندان فوتبال هنوز فراموش نکرده‌اند که همین چند سال قبل به بهانه تجهیز ورزشگاه‌ها و نصب گیت‌های ورودی که قابلیت تطبیق بلیت‌ها را با صاحب بلیت داشته باشند، شروع لیگ برتر بارها به تعویق افتاد. در آن سال اعلام شده بود تا زمانی که همه شهرها این مشکل را در ورزشگاه‌های خودشان حل نکنند لیگ آغاز نخواهد شد اما چند سال از آن روزها گذشته، لیگ‌ها برگزار شده‌اند و هنوز این مشکل در هیچ ورزشگاهی حل نشده است. هنوز تماشاگران به شکل‌های مختلف بدون بلیت وارد ورزشگاه می‌شوند و کسانی که با بلیت در ورزشگاه هستند نیز در صورت ارتکاب خلاف -اعم از انداختن لیزر و پرتاب اشیای خطرناک- برای مسئولان ورزشگاه قابل شناسایی نیستند! بنابراین وقتی لیگ برتر در سال‌های قبل به‌خاطر مشکلاتی که هرگز حل نشدند به تعویق افتاده، اصلا بعید نیست امسال به خاطر مشکلاتی به تعویق بیفتد که حتما تا پیش از سوت اولین بازی باید حل شوند.

کد خبر 866470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha